דיבר 8: רשתות חברתיות ג' (יוטיוב, אינסטגרם ופורסקוור)

השבוע הפוסט יוצא מוקדם מהרגיל לרגל חופשת חנוכה. חג שמח!

יהיו כאלה שיטענו שרשתות החברתיות שנדון בהם השבוע אינם באמת רשתות חברתיות, אבל לפי ההגדרה של משרד החינוך, הם עונים על כל הקריטריונים.

מהם הדרישות שיש למשתמשים של רשתות חברתיות?

  • מחיר כניסה נמוך (בכסף ובזמן רכישת מיומנויות)
  • אפשרות להעלות תכנים ולראות תכנים של אחרים
  • אפשרות להגיב לתכנים של אחרים ולתת לאחרים להגיב לתכנים שלנו
  • והכי חשוב: אפשרות לצור קהילה.

בשורה התחתונה, בבסיסו של כל רשת חברתי יושב רעיון אחד חשוב, שהוא גם הרעיון המרכזי של ספריות, דהיינו – קהילה.

יוטיוב (You Tube)

כשחושבים על יוטיוב, חושבים על סרטונים, אבל עם האינטגרציה עם גוגל פלוס, הוא הופך יותר ויותר לרשת חברתית. כחלק מבית גוגל, האתר עובד באופן מלא בעברית והחיפושים שתעשו עם מונחים בעברית יעלו תוצאות גם בשפות זרות. אם אתם מעלים את הדף הראשי של יוטיוב והוא לא בעברית, עברו לתחתית הדף; שם יש אפשרות לשנות את שפת הממשק.

שינוי שפה ביוטויב

לאחרונה גוגל הידק את הקשרים בין גוגל פלוס לבין מערכת התגובות ביוטיוב. יש משתמשי יוטיוב שממש, אבל ממש, לא מרוצים מהאינטיגרציה. על מה כל הסערה?

לגוגל היתה בעיה. כמו בכל מערכת אנונימית, היו הרבה תגובות לסרטונים שהיו לא לעניין – שטויות או דברי שטנה הגובלות על האסור לפי החוק. המצב הגיע לשפל כזה שקמו אתרים לסינון התגובות, כמו quiet YouTube. הפתרון אולי טוב לאנשים המעוניינים רק בסרטון, אבל באותו הזמן מאבדים גם את
האפשרות ליצור קהילה. אז מה עושים? לגוגל יש אמונה פשוטה: אם יבקשו מאנשים את שמם האמיתי, יתנו. ואם יימסרו את שמם האמיתי וגוגל יאנדקס את התכנים שאנשים יצרו תחת שמם, הם יתביישו להכתוב דברי בלע. האם זה עובד במציאות? ממש לא. ובינתיים, "מחיר" יצירת שיח סביב לסרטון עלה – אין אפשרות להגיב לסרטון ביוטיוב בלי חשבון בגוגל.

רוצים להוסיף תגובה לסרטון שראיתם? תנסו ללחוץ בתיבת הוספת תגובה.

YT_comments1תקבלו דרישה להתחבר לחשבון גוגל.

YT_comments2

(למי שבאמת רוצה להשאיר תגובה אנונימית, יש דרכים קצת מסורבלות. המאמר באנגלית.)

מצד שני, יש ליוצרי תוכן יותר שליטה על התגובות – אתם יכולים להוריד תגובה שלילית בלי להשאיר סימן שמשהו הגיב בכלל. והאמת, כפי שתמיד מזכירים לנו לגבי מוצרים של גוגל, אנחנו מקבלים שירות בחינם. אין לנו הרבה שליטה על איך גוגל מנהל את העסק.

אז בואו נסתכל על יוטיוב מצדו של יוצר תוכן. ספריות ומרכזי מידע יכולים לעשות שימוש נרחב בסרטונים, הן למטרת הדרכה (ראו הרשימה הארוכה של סרטונים לחיפוש בקטלוג של מערך הספריות באונ' בר אילן):

YT-BIU

הן לשיתוף נרחב יותר של אירועים:

NLI_YT

והן לניהול פרויקטים וריטואלים ייחודיים שהיה קשה להרים אותם במרחב הלא וריטואלי (לדוגמה, פרויקט "סופרים קוראים" – ארכיון הווידאו של כלל סופרי ישראל שהוקם ביוזמת מרכז הספר והספריות, מפעל הפיס ובית אריאלה – ספריית שער-ציון):Writers_YT

כדי להעלות סרטונים, יש צורך בערוץ, שהוא המקבילה ביוטיוב לדף. הסרטון הבא (כמובן מיוטיוב) מראה כיצד לפתוח ערוץ ביוטיוב:

כמובן שכדאי להוסיף בערוץ ובמידע על כל סרטון את שם המשתמש שלכם בגוגל פלוס כדי שהמגיבים יכולים לתייג אתכם ולשתף את התגובות גם ביוטיוב וגם בגוגל פלוס בבת אחת.

אינסטגרם (Instagram)

פעם אינסטגרם היה נחלת יחידי סגולה בעלי איי-פונים. לאחר זמן מה פיתחו אפליקציה גם לאנדרואיד  ועכשיו ישנו גם אתר אינטרנט. למען האמת, האתר די צולע – אין אפשרות להעלות או לערוך תמונות.

יש קוי דימיון בין אינסטגרם לבין פינטרסט – שניהם מבוססים על תמונות והאספקט של רשת חברתית באה לידי ביטוי באפשרויות לעקוב אחרי אנשים אחרים בלי צורך בהדדיות. כמו ביוטיוב, יש אפשרות להגיב לתמונות המתפרסמות באינסטגרם, וכמו טוויטר, יש שימוש נרחב בהאשטגים.

instagram-2013-10000-0-s-307x512

במכללת אורנים הכינו מדריך לעבודה עם אינסטגרם,  ואתר Comversation הכין הסבר על עבודה באינסטגרם עבור ארגונים ועסקים.

הספרייה העירונית ערד ערכה תחרות צילומי אינסטגרם לאורך החופש הגדול, אבל יש עוד דרכים לנצל במה וזואלי זו לטובת אירגוני מידע. אותם הרעיונות שעלו בנוגע לפינטרסט יצליחו גם באינסטגרם, והיד עוד נטוייה.

פורסקוור (Foursquare)

פורסקוור הוא רשת חברתית מבוססת מקום. משתמשים עושים צ'ק אין לאורך היום, ויש תחרות בין המבקרים במקום מסויים לראות מי עושה הכי הרבה צ'ק אינים (והופך להיות "ראש העיר" של אותו המקום). שמעתם פעם על "גיימיפיקציה" (משחוק)? זה הרעיון העומד מאחורי פורסקוור. עושים צ'ק אין ומקבלים תגמול, בין אם זה תגמול כספי (הנחות בקניות או מוצרים בחינם אם תעשו צ'ק אין ותראו את הסמארטפון למלצר) או תגמול לא-ממשי – באדג'ז (עיטורים).

bookworm

מבחינת האירגון, הדבר היפה בפורסקוור הוא שהמשתמשים יכולים לקדם את הספרייה/מרכז מידע שלכם אפילו אם אין לא יזמתם "מקום" רשמי בפורסקוור. כל מה שדרוש כדי לפתוח "מקום" הוא משתמש אחד שיוזם צ'ק אין.

המשתמשים יכולים להוסיף תמונות ואף טיפים קטנים לגבי המקום.  בדף של ספריית הרמן שבאונ'  העברית יש תמונות והצעות לשימוש נבון במקום, אבל הוא לא דף רשמי. הכל רק באז' מצד המשתמשים בלי התערבות הספרייה.

harman_lib_4

 פורסקוור גם דוגלת בשיתוף פעולה עם רשתות חברתיות אחרות. יש באדג' מיוחד למי שעושה צ'ק אין  דרך אפליקצית וואז, ולאחרונה הודיעו שהם יהיו המנוע מאחרוי הנעיצות מבוססות מקום בפינטרסט.

איך מתחילים לעבוד עם פורסווקר?

קודם כל, נרשמים. אפשר להירשם עם חשבון  גוגל. (כן, החשבון הזה שימושי בכל מיני הקשרים) או עם חשבון פייסבוק.

4_signup2

בשני המקרים התהליך דומה לכל הרשמה אחרת לאתר באמצעות גוגל או פייסבוק. אם תירשמו דרך חשבון הגוגל, תתבקשו לצור פרופיל ציבורי בגוגל פלוס (רואים מגמה פה?)

goole+

למרות שקשרתם בין גוגל פלוס לפורסקוור, מותר לשנות את שם המוצג בפורסקוור למשהו בעל יותר דמיון מהשם האמיתי המופיע בפרופיל גוגל פלוס. (נכנסים דרך Settings ומשם לYour Profile).

אם החשבון שלכם קשור לגוגל פליי, חנות האפליקציות לאנדרואיד, תתבקשו להוריד את האפליקציה למכשיר שלכם. יש לינק לAppstore לבעלי סמארטפונים מבית אפל.

4_android

מהאתר (שפת הממשק באנגלית ואין אפשרות לעבור לעברית) אפשר לנהל את החשבון, להוסיף טיפים על מקומות, ואף לבצע חיפושים. מכיוון שמדינתנו קטנה וקהל משתמשי פורסקוור קטן (אך נלהב!) עוד יותר, החיפושים יעלו תוצאות מרחבי המדינה ולא רק מהעיר שבה חיפשתם. חיפוש הטבות ליד כפר סבא מניב תוצאות גם מתל אביב וראשון לציון.

specials

הדבר העיקרי שאי אפשר לעשות מהאתר הוא צ'ק אין, הדורש GPS.

איך עושים צ'ק אין מהאפליקציה?

SC20131127-054415לוחצים על הסיכה הכחולה ממסך הבית. יעלה רשימה של מקומות ידועים הקרובים למיקום שלכם.  אם המקום ממנו רוצים לעשות צ'ק אין מופיע, לוחצים עליו.

SC20131127-054459

לוחצים על שם המקום כדי לעשות צ'ק אין

SC20131127-054744

או על 3 הנקודות לקבל יותר מידע על המקום, כולל חוות דעת של משתמשים (טיפים).

ואפשר לשמור מקום במועדפים (בלי צ'ק אין) כדי לחזור אליו בעתיד. ניתן לבנות רשימה של מקומות שתרצו לבקר בהם.

SC20131127-054141

ככל שעושים יותר צ'ק אינים, מקבלים יותר באדג'ז. לפעמים יש לעסקים באדג'ז מיוחדים שתוכלו לאסוף אם תעשו צ'ק אין.

כפי שאמרנו, אין צורך "לנהל" את הדף של האירגון שלכם. אבל אם בכל זאת תרצו, יש מדריך בעברית, פורסווקר לעסקים.

 באתר "פורסווקר" הבלוגר איתי נתנאל סוקר את הרשת החברתית פורסקוור מההיבט הישראלי – עברית ברשת וחידושים הנוגעים לארץ, במיוחד באדג'ז.

משימת השבוע

הרשתות החברתיות שסקרנו השבוע דורשים מידת מה של שחרור ההגה. המשתמשים שלכם יכולים לתייג את הארגון שלכם בפיד שלהם ברשתות אלו, להעלות תכנים, ולהעביר דברי ביקורת ושבח עליכם. עד כמה אתם מוכנים לתת למשתמשים לנהל לכם את הרשתות האלו? איך אפשר לשלוט במסר שברצונכם להעביר, והאם אתם מרגישים בכלל צורך לשלוט על המסר? איך אפשר לעודד את המשתמשים לעשות  אתכם ובשבילכם את העבודה?

שבוע הבא

עבודה מול רשתות החברתיות: סגירת חשבונות וIFTTT.

מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “דיבר 8: רשתות חברתיות ג' (יוטיוב, אינסטגרם ופורסקוור)

  1. […] הבאים) טאמבלר (דיבר 7) דילישיס (בדיברות הבאים) אינסטגרם (דיבר 8) זוהו (בדיברות הבאים) פורסווקר (דיבר 8) […]

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s